O mare problemă cu care se confruntă cetăţenii Iaşului – a cărei rezolvare pare să nu-şi găsească soluţii în mintea edililor actuali – este existenţa locurilor de parcare.
Singura găselniţă a specialiştilor din primărie ce o vedem, este aceea de a sacrifica îndeobşte Banda1 pe străzile cu mai mult de 2 benzi şi eventual de a trasa linii perpendiculare la bordură pentru parcarea longitudinală ( vezi Socola ), sau cu linii oblice pentru parcarea în spic.
Pe aceste străzi care sunt proiectate încă de pe vremea „societăţii socialiste multilateral dezvoltate” aerisit, pentru o circulaţie lejeră de atunci cînd existau poate doar o zecime din autovehiculele de azi, acceptarea parcărilor pe Banda 1 sufocă de fapt circulaţia.
Între blocuri, oamenii au „muşcat” cîte puţin din spaţiile verzi făcînd pe cont propriu şi cărînd cu portbagajul Daciilor moluz, pietriş şi ciment şi încet-încet au creat locuri ce acum sunt vîndute de primărie la licitaţie în mod mîrşav, cu toate că nu are nicio contribuţie şi nici nu a mişcat un deget să creeze condiţii decente.
La un moment dat, media ieşeană (în speţă TVR IS şi Ziarul de Iaşi ), au iniţiat o campanie prin care se cereau ieşenilor idei sau soluţii pentru locurile de parcare, dar cu toate că s-au făcut unele propuneri ingenioase şi realiste, edilii actuali au ignorat orice soluţie…Probabil că în mentalitatea lor, orice idee care nu vine de la conducerea primăriei nu este o soluţie bună, iar incompetenţa acestor conducători, a ajuns proverbială…
Propunerea mea are în vedere printre altele ( care prevăd identificarea oricărui petec de pămînt nefolosit pe spaţiul public ), dublarea suprafeţelor de parcare existente prin amenajarea unor platforme peste aceste parcari.
Platformele suspendate vor fi construcţii uşoare, suple, demontabile ( cu caracter provizoriu ), din stîlpi ( piloni ) metalici şi platelaje metalice simple, peste care se aşează planşee prefabricate din beton armat (precomprimat ). Toate elementele vor fi modulate pe dimensiuni convenabile pentru uşurarea uzinării şi a montajului. Create cu ajutorul unor arhitecţi, aceştia pot personaliza fiecare parcare dotînd-o cu jardiniere cu plante curgătoare, cu diferite flori, arbusti ornamentali, mici arteziene, cu copertine suple şi uşoare din policarbonat, sau panouri solare de captare a energiei, ce au menirea de a umbri zona, sau de a apăra platforma parcarii de zăpadă.
Parcările suspendate sunt soluții de viitor ce se pot executa cu ușurință deasupra unor trotuare de-a lungul unor bulevarde principale, iar accesul pe platformele situate la circa 2,5 m deasupra solului se va face din loc în loc prin nişte planuri înclinate într-un unghi convenabil, ca şi ieşirea din parcare ce te va introduce în trafic. Ele vor fi numai cu sens unic şi pot fi nişte parcări excelente de reşedinţă pentru descongestionarea străzilor aglomerate. Soluţia am discutat-o cu profesori universitari de specialitate şi ea poate deveni oricînd un brand al Iaşului ce va putea fi mai departe „exportat” şi extins în alte oraşe.
Se va urmări încadrarea în peisajul şi ambientul existent. Prin proiectare se va prevedea conducerea şi scurgerea apelor pluviale, asigurarea iluminatului, a supravegherii video. Accesul – aşa cum am mai arătat – se poate face prin planuri înclinate, cu sens unic, ce vor asigura atît intrarea, cît şi ieşirea de pe platformă. Construcţia se poate face cu fonduri accesate prin finanţare europeană, sau prin parteneriat public privat. Deţinerea unui monopol şi a unei licenţe asupra proprietăţii intelectuale asupra soluţiei pot da unor firme ieşene fronturi mari de lucru pe tot cuprinsul României şi nu numai. S-ar putea crea multe locuri de muncă – atît în timpul amenajării, cît şi după – pentru exploatarea acestor parcări. Ele vor constitui o sursă permanentă şi sigură de bani la bugetul local.
Desigur – extrapolînd – acolo unde nu există teren disponibil în spaţiul public, se poate gîndi la o abordare îndrăzneaţă şi nonconformistă, şi anume de a construi platelaje suspendate în locuri supraaglomerate, deasupra străzilor, a trotuarelor, a marilor intersecţii. Aceste soluţii futuriste pot răspunde nevoii unui oras aglomerat şi sufocat de autovehicule, care în viitor va creşte negreşit. Concomitent, primăria trebuie să se preocupe de găsirea de investitori care să fie capabili să construiască clădiri cu parcări supraetajate, să incurajeze astfel de construcţii, în locuri propice.
Pe teritoriul Iaşului există în prezent multe terenuri private care din lipsa puterii financiare rămîn în paragină, afişînd un aspect dezolant ( vezi vechea piaţă agroalimentară Sf. Spiridon ). Primăria poate iniţia cu acesti proprietari un parteneriat pe o perioadă determinată pe un termen de cîţiva ani în care cu cheltuieli minime să amenajeze aceste terenuri în scopul parcării de autovehicule.
Scutirea de impozit pe perioada închirierii, amenajarea parcării, acordarea unei redevenţe sau asocierea în parteneriat cu proprietarul terenului, pot constitui cîteva variante de a mai face rost de teren pentru parcaje, cel puţin pînă ce deţinătorul de teren este capabil să investească, sau vinde acest loc unei alte persoane capabile şi potente..
În orice caz, cine va găsi soluţii viabile în rezolvarea parcărilor ocazionale şi de domiciliu, cine va găsi soluţii de asigurare în bune condiţii a desfăşurării traficului rutier, va atrage desigur aprecierea şi voturile cetăţenilor…